Dit is geen teken van zwakte, het is zelfs een teken dat het individu hard aan het werk is om de nieuwe sportcultuur te leren. Sommige mensen keren kort daarna huiswaarts, maar de meeste mensen leren geleidelijk aan nieuwe vaardigheden en passen zich aan de nieuwe cultuur aan, hoewel aanpassingsstrategieën en de tijd die daar voor nodig verschilt van persoon tot persoon.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat bij de meeste mensen de #vakantiegevoelfase ongeveer drie maanden duurt.
Eindelijk ben je er dan! Je nieuwe functie als topcoach van een wereldclub. Tijdens deze eerste maanden zijn de meeste mensen opgewonden, positief en vol energie! Je kunt je ogen en oren vaak niet geloven! Het eten smaakt spannend! De vreemde taal klinkt als muziek in je oren! Je taalblunders zijn nog om te lachen! Je trekt in je nieuwe huis en het voelt nog heerlijk als vakantie.
Of deze vakantiegevoelfase nu een paar maanden, of wat korter of langer duurt, hangt natuurlijk van heel wat factoren af. Wilde jij echt naar het buitenland? Liet je je meeslepen door het grote geld, de passie de aantrekkelijkheid? Veel jonge trainers, maar ook voetballers, ervaren deze vakantiegevoelfase vaak een stuk korter en soms helemaal niet vanwege enorme aanpassingsproblemen en heimwee.
Na de eerste periode van euforie, komt de teleurstelling. Het is ontzettend vermoeiend om in een vreemde taal te denken, te spreken en je boodschap over te brengen. De hele dag door. En de volgende dag…en de volgende dag. Je probeert het wel maar jet kunt niet precies zeggen wat je bedoelt. Je begrijpt ook niet precies wat zij zeggen. En als er om je gelachen wordt vanwege je accent of je rare communicatietrekjes, is het ineens niet grappig meer!
Deze “taallekkages”, zoals ik ze noem, gaan je kwetsen en staan jouw succes in de weg.
De kleine ons-kent-ons grapjes die je nieuwe collega’s maken om je erbij te laten horen, snap je niet altijd en je voelt je buitengesloten. En weer voel je je gekwetst. Resultaten blijven uit en de vanzelfsprekende vertrouwdheid van je vorige club, die is er niet meer. Alle nieuwe geluiden, beelden, geuren en onbestemde dingen om je heen voelen als verwarrend en frustrerend. Dat maakt je boos.
Dit is de fase die we cultuurschok noemen!
Mensen die in deze fase komen voelen dat ze falen, ze voelen zich boos en onzeker. Twijfelen aan hun eigen kunnen en verliezen hierdoor zelfbeheersing en beginnen met het idealiseren van hun vorige club en de situatie thuis. Het kan zo erg worden dat ze een hekel krijgen aan de nieuwe cultuur, de spelers, de omgeving en geven de spelers en staf waarmee ze werken daar de schuld van. Ze blijven maar klagen over onbelangrijke zaken, geven straftrainingen omdat spelers ‘niet doen wat er van ze gevraagd wordt’ en het liefst gooien ze de handdoek in de ring.
En sommige mensen doen dat ook!
Wanneer de boosheidsfase overleeft wordt komt de aanpassingsfase waarin veel coaches en spelers langzaam naar elkaar toe groeien. Je begint meer te leren over de cultuur, de taal en de geluiden en beelden net als geuren om je heen beginnen eigen te worden. Je kunt nu kiezen en bepalen welke belangrijk voor je zijn en je kunt onbelangrijke zaken laten voor wat ze zijn. Je interpreteert niet langer vanuit de basiswaarden van je eigen cultuur maar vanuit de basiswaarden van de nieuwe sportcultuur en de mensen om je heen. Je hebt een hele nieuwe kring van waardevolle mensen om je heen gebouwd.
Hoe goed jouw voorbereiding ook is geweest, samenwerken met mensen uit verschillende culturen en dan ook nog eens in een andere cultuur, met eigen basiswaarden, kost tijd! Het is vooral een kwestie van vertrouwen opbouwen. Dat vergt geduld, maar je kunt het proces versnellen door rekening te houden met de cultuurdimensies die zich afspelen op en rondom het veld. Houd rekening met bijvoorbeeld:
Ik ondersteun managementteams en sportteams en coaches graag bij het behalen van succes door het erkennen en herkennen van de basiswaarden van verschillende culturele dimensies. Meer weten?
Er zijn nogal wat mogelijkheden waaraan we ons gedrag continue aanpassen. Denk maar eens aan…
Naast het terugkijken van de beelden op één van de vele schermen in de VAR-ruimte,…
Het gebruik van virtual reality met de peer assessment strategie voor het verbeteren van Engelstalige…
Het bouwen aan een gezondere communicatie cultuur binnen jouw bedrijf begint bij de psychologie achter…